Menurut Nasution (1995: 1)
sosiologi pendidikan tidak mudah. Para ahli pendidikan dan ahli sosiologi telah
berusaha untuk memberikan definisi sosiologi pendidikan namun definisi ini
banyak tidak dipakai oleh orang lapangan disebabkan sukarnya membatasi bidang
studi di antara bidang pendidikan dan bidang sosiologi. Sosiologi adalah satu
bidang sains kemasyarakatan. Manakala, sosiologi pendidikan adalah sains sosial
yang menggunakan ilmu sosiologi untuk mengkaji bidang pendidikan dalam sesebuah
masyarakat dalam erti kata lain sosiologi pendidikan melihat kepada pendidikan
dari perspektif sosiologi. Proses mempelajari peranan, status dan nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial serta merupakan satu proses pembelajaran yang berterusan bermula dari pemindahan nilai norma dalam keluarga atau budaya.
Tiga
topik penting yang saya pelajari dalam topik ini yang berkaitan dengan gaya
pembelajaran utama iaitu yang pertama tujuan sosiologi pendidikan ini adalah
untuk menganalisis proses sosiolisasi. Ahli sosiolisasi beranggapan seluruh
proses sosiolisasi kanak-kanak merupakan pusat pemerhatian bidang
pembelajarannya. Mereka mengutamakan proses bagaimana kumpulan sosial
mempengaruhi kelakuan individu. Francis Brown antara yang mengemukakan pendapat
iaitu sosiologi pendidikan memperhatikan pengaruh keseluruhan lingkungan budaya
sebagai tempat dan cara individu memperoleh dan mengorganisasi pengalamannya.
Sosiologi pendidikan adalah cara mengendalikan proses pendidikan untuk
memperoleh perkembangan keperibadian individu yang lebih baik.
Jenis
sosialisasi terbahagi kepada tiga. Pertama, permulaan berlaku dalam keluarga
dan memainkan peranan penting dalam perkembangan masa depan seseorang. Pada
peringkat ini, kanak-kanak belajar dari keluarga atau orang yang lebih dewasa
bagi membina konsep diri, personaliti, kemahiran motor dan pengakulan serta
kemahiran bahasa. Seterusnya, sekunder (sosiologi penyertaan)
merupakan satu proses sosiolisasi rangsangan di luar lengkungan premier
(keluarga) serta proses bagaimana budaya dipindahkan kepada individu melalui
agen sosialiasi seperti rakan sebaya, guru, media massa, bahan sosial dan ras.
Individu akan memilih peranan sendiri yang dirasakan sesuai untuk dirinya.
Selanjutnya, sosiolisasi semula (resosialisasi) merupakan proses seseorang
menukar atau mengalihkan konsep diri dan cara hidup sedia ada. Hal ini boleh
berlaku dalam situasi perubahan suasana, citarasa sama ada dalam mesyuarat,
sekolah dan bilik darjah. Faktor yang melengkapkan sosialisasi ini
temasuklah keluarga, agama, pendidikan, ekonomi dan kerajaan iaitu suasana
persekitaran politik.
Kesimpulannya, sosiologi dan pendidikan merupakan sosiologi melibatkan
manusia oleh itu skop kajian adalah sangat meluas, pendidikan dikelilingi
dengan unsur kemanusiaan dan pendidik harus tahu peranan mereka dalam dunia
sosial. Justeru, pendidik perlu tahu tentang sosiologi kerana mereka berkhidmat
di dunia pendidikan yang dikelilingi masyarakat. Selain itu, masyarakat
sangat berkait rapat dengan sosiologi. Oleh yang demikian,
pendidikan dan sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkaitan antara satu
dengan lain malah fenomena-fenomena yang berlaku dalam dunia pendidikan
(termasuk sekolah) perlu dianalisis dalam perspektif sosiologi.
Rujukan:
1. Nasution, Ma.
(1995). Sosiologi Pendidikan Edisi ke-2. Jakarta. Bumi Aksara.
No comments:
Post a Comment