Sunday, 9 December 2018

TAJUK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

Pembelajaran bermaksud suatu proses yang merangkumi beberapa peringkat mengikut turutan yang bermula dari penerimaan rangsangan melalui organ deria, diikuti pembentukan konsep dalam fikiran dan diakhiri dengan perubahan tingkah laku. Pembelajaran juga merupakan proses memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran. Pembelajaran melalui tindak balas akan menghasilkan perubahan tingkah laku seseorang yang berkenaan. Perubahan tingkah laku dihasilkan daripada pengalaman atau latihan dan bukanlah disebabkan oleh proses pertumbuhan semula jadi atau disebabkan oleh pengaruh dadah. Pembelajaran yang bermakna merangkumi proses kognitif yang mementingkan pengalaman sedia ada, kefahaman, motif dan inisiatif belajar.




Kesimpulannya, tidak dinafikan peranan dan tugas guru pada zaman serba canggih ini semakin mencabar. Guru perlulah menerapkan segala aspek pengurusan yang menyeluruh terhadap pelajar. Masyarakat sekeliling termasuklah ibu bapa turut memainkan peranan penting dalam melihat proses perkembangan pembelajaran anak-anak di sekolah.

Rujukan:
1. Kartini Karim. (2006). Kajian Amalan Pengurusan Ilmu dalam Pengurusan Sumber Manusia di Sektor Awam. Jurnal Pengurusan Awam, 105, 105-130.
2. Mohthar Abas. (2005). Pembangunan Kepimpinan dalam Organisasi. Jurnal Pengurusan Awam, 4(1), 1-10.

No comments:

Post a Comment