Pembelajaran bermaksud suatu proses yang
merangkumi beberapa peringkat mengikut turutan yang bermula dari penerimaan
rangsangan melalui organ deria, diikuti pembentukan konsep dalam fikiran dan
diakhiri dengan perubahan tingkah laku. Pembelajaran juga merupakan proses
memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran. Pembelajaran melalui tindak
balas akan menghasilkan perubahan tingkah laku seseorang yang berkenaan. Perubahan
tingkah laku dihasilkan daripada pengalaman atau latihan dan bukanlah disebabkan
oleh proses pertumbuhan semula jadi atau disebabkan oleh pengaruh dadah. Pembelajaran
yang bermakna merangkumi proses kognitif yang mementingkan pengalaman sedia ada,
kefahaman, motif dan inisiatif belajar.
Kesimpulannya, tidak dinafikan peranan dan
tugas guru pada zaman serba canggih ini semakin mencabar. Guru perlulah menerapkan segala aspek pengurusan yang menyeluruh
terhadap pelajar. Masyarakat sekeliling termasuklah ibu bapa
turut memainkan peranan penting dalam melihat proses perkembangan pembelajaran
anak-anak di sekolah.
Rujukan:
1. Kartini Karim. (2006).
Kajian Amalan Pengurusan Ilmu dalam Pengurusan Sumber Manusia di Sektor Awam.
Jurnal Pengurusan Awam, 105, 105-130.
2. Mohthar Abas.
(2005). Pembangunan Kepimpinan dalam Organisasi. Jurnal Pengurusan Awam, 4(1),
1-10.
No comments:
Post a Comment