Friday, 14 December 2018

TAJUK 3: PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN MURID




Pengurusan merupakan proses untuk menjawab persoalan tentang sesuatu secara efektif dan efisien. Pengurusan ditakrifkan sebagai satu seni bagi melaksanakan sesuatu kerja yang terancang melalui pelaksanaan secara sistematik, teratur dan mengikut garis panduan tertentu. Seterusnya, pembelajaran dapat didefinisikan sebagai suatu proses dimana suatu organisma berubah perilakunya akibat pengalaman. Selain itu, belajar dan mengajar merupakan dua konsep yang tidak dapat dipisahkan antara satu sama lain. Dua konsep ini menjadi lengkap dalam satu kegiatan dimana terjadinya interaksi antara guru dengan murid dan murid dengan murid pada waktu pembelajaran dijalankan. Proses pengajaran dan pembelajaran merupakan elemen penting dalam memastikan para murid dapat mengikuti isi kandungan subjek yang disampaikan. Kaedah mengajar adalah peredaran ke arah satu tujuan pengajaran yang telah dirancangkan dengan teratur. Ada juga yang menyatakan bahawa kaedah itu sebenarnya bermaksud jalan untuk mencapai tujuan. Jadi, apa saja cara yang guru lakukan untuk memberi kefahaman kepada murid bagi mencapai objektif pengajaran, maka itu adalah kaedah. Kaedah pengajaran yang baik adalah kaedah yang mempunyai langkah-langkah dan strategi tersusun serta objektif yang tepat dan boleh dicapai.

Seterusnya, berkaitan prinsip pembelajaran pula melalui latihan para murid mampu mengaplikasikan apa yang telah pelajari dan dapat mengukuhkan pengetahuan yang diterima daripada apa yang telah guru tersebut ajar. Manakala, melalui prinsip bermatlamat pengajaran yang difokuskan memudahkan para murid mengikuti pembelajaran secara teratur dan sistematik dari peringkat senang ke peringkat yang sukar. Penglibatan aktif para murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran sangat diperlukan bagi menceriakan lagi suasana pengajaran. Suasana yang kondusif dan ceria serta harmoni mempengaruhi keselesaan dari segi minda, fizikal emosi dan rohani para murid. Seterusnya, guru perlu melakukan persiapan awal seperti memahami isi kandungan, persediaan bahan mengajar serta memahami latar belakang murid bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Guru perlulah mengkaji murid dengan menganalisis terhadap minat para murid terhadap situasi belajar serta mengasah bakat mereka. Unsur dorongan sebegini mampu meyakinkan para prlajar dan mengelakkan guru daripada merendahkan keupayaan murid serta memberi pujian melalui kata-kata positif. Faktor yang mempengaruhi kesediaan murid pula, dapat dilihat melalui kematangan fizikal para murid yang berupaya dari segi kognatif, afatif dan kemahiran. Para murid perlu mengekalkan minat untuk memberi tumpuan semasa guru mengajar. Dorongan yang diberikan oleh guru kepada murid-murid mampu mengekalkan minat mereka untuk belajar pembelajaran tersebut. Tambahan lagi, aspek sosial dan persekitaran dapat digunapakai oleh guru untuk mengajar para murid agar lebih bersedia dalam penerimaan orang lain, prihatin terhadap persekitaran dan tidak egosentrik.

Kesimpulannya, para guru yang profesional perlulah menguasai 7 jenis pengetahuan bagi menjayakan proses pengajaran dan pembelajarn di dalam kelas iaitu iaitu pengetahuan tentang murid, pedagogi, pengetahuan tentang kurikulum, konten-pedagogi, kandungan mata muridan yang diajar dan konteks pendidikan di Malaysia serta mengetahui tujuan dan falsafah pendidikan di Malaysia. Guru-guru juga mestilah menjalankan tanggungjawab mereka secara sistematik berdasarkan panduan yang disebutkan dalam pengurusan dan pembelajaran. Antara perkara yang perlu dilakukan oleh guru dalam pengurusan dan pembelajaran adalah menyediakan rancangan pengajaran iaitu Rancangan Pengajaran Harian (RPH), menentukan objektif pengajaran dan pembelajaran, menggunakan sumber pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian, membuat perancangan dan pelaksanaan penyampaian dan membuat perancangan dan pelaksanaan penilaian. Lantaran itu, guru wajib mengenalpasti dan mengetahui latar belakang para murid bagi memudahkan mereka untuk menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran dengan lancar.  Oleh itu, panduan RPH yang dibuat ini sangat penting semasa pengajaran dan pembelajaran berlangsung kerana ia mampu meningkatkan kecemerlangan para murid.


Rujukan:
1. Abdullah Sani Yahyaya. (2007). Mengurus Sekolah. Bayu Caves, Kuala Lumpur: Publising Sdn. Bhd


No comments:

Post a Comment