Friday, 14 December 2018

TAJUK 5: PENGURUSAN MURID


Umumnya, pengurusan bermaksud proses sosial yang dibentuk untuk memberikan kerjasama, penglibatan, campur tangan dan penyertaan orang lain ke arah pencapaian yang lebih berkesan terhadap sesuatu objektif yang telah ditetapkan. Manakala,  murid pula bermaksud seseorang yang menuntut ilmu, orang atau anak yang sedang belajar atau berguru di sesebuah sekolah. Pengurusan didefinisikan sebagai satu proses mengagihkan input-input organisasi dengan cara perancangan, pengorganisasian, pengarahan dan pengawalan bagi tujuan untuk mengeluarkan output (perkhidmatan) yang diperlukan oleh pelanggan supaya objektif organisasi tercapai.

Memotivasikan murid merupakan bantuan yang dilakukan melalui guru terhadap muridnya dengan melafazkan kata-kata semangat kepada murid untuk sentiasa bersungguh-sungguh dalam mencapai cita-cita mereka. Motivasi pula ialah penggerak yang melibatkan proses membangkit, mengekal dan mengawal minat (Bernard, H.W. 1965 dalam Kamaruddin Hussin, 1993). Motivasi sangat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana ia dapat menentukan hala tuju dan keberkesanannya. Terdapat dua jenis peneguhan motivasi iaitu sama ada positif atau negatif. Peneguhan positif adalah mendorong para murid untuk mencapai matlamat dan hasil pembelajaran yang ditetapkan oleh guru. Misalnya, memberi pujian atau penghargaan kepada murid dengan satu gelaran yang baik. Manakala, peneguhan negatif pula, dapat membantu mengelakkan tingkah laku negatif yang boleh menghalang kelicinan proses pengajaran dan pembelajaran seperti mengasingkan tempat duduk murid yang mempunyai masalah dalam tingkah laku.

Isi kedua iaitu tujuan pengurusan rekod murid adalah berdasarkan peta minda di bawah;


Isi ketiga iaitu jenis kesediaan belajar adalah berdasarkan peta minda di bawah;


Tuntasnya, pengurusan rekod murid merupakan sesuatu yang amat penting dalam sesebuah sekolah kerana melalui pengurusan rekod ini sesuatu pentadbiran di sekolah dapat berjalan dengan lancar. Tambahan pula, setiap komuniti sekolah memainkan peranan yang penting dalam penjagaan rekod murid. Hal ini kerana, rekod murid merupakan cara terbaik dalam membentuk sahsiah murid ke arah yang lebih baik dan mampu meningkatkan prestasi akademik mereka dengan lebih cemerlang serta berkesan. Oleh itu, para guru dan ibu bapa perlulah bersama-sama bertanggungjawab dalam membantu pihak sekolah dalam menguruskan rekod pengurusan murid.

Rujukan:
1. Burnham, W. (2007). Mengurus Kualiti di Sekolah. Taman Putera, Johor: Institusi Terjemahan Negara Malaysia Berhad.

2. Kementerian Pendidikan Malaysia. (1988). Panduan Tatacara Disiplin Sekolah untuk Guru Besar dan Guru. Hulu Kelang, Selangor: Dewan Bahasa dan pustaka.






No comments:

Post a Comment