Sunday, 9 December 2018

TAJUK 12: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA


Menurut Snell. B (2000), pengurusan adalah proses bekerja dengan orang dan sumber bagi mencapai sesuatu matlamat sesebuah organisasi. Manakala pelajar yang diperakui oleh pengamal perubatan, ahli audiologi, ahli optik atau ahli psikologi sebagai pelajar yang mempunyai ketidakupayaan dalam mendengar, melihat, bertutur, ketidakupayaan fizikal serta masalah dalam pembelajaran atau sebarang kombinasi ketidakupayaan (Kementrian Pendidikan Malaysia, 2018).

Antara isi-isi penting yang saya perolehi daripada topik ini ialah masalah pembelajaran murid pelbagai upaya daripada sekolah Menengah Kebangsaan Serendah ini terdiri daripada murid yang mempunyai autisme, sindrom down, hyperactive dan masalah pembelajaran. Organisasi fizikal iaitu susunan kelas dari segi penampilan kelas, penggunaan ruang kelas, pencahayaan serta hiasan dinding dan ruang penyimpanan barang mempengaruhi proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Mereka memerlukan suasana pembelajaran yang berbeza kerana murid-murid tersebut mudah bosan dengan suasana pembelajaran yang biasa. Guru Pendidikan khas perlu mencari inisiatif bagi menarik perhatian murid tersebut untuk belajar di dalam kelas.

Seterusnya, kecerdasan interpersonal individu yang memiliki kecerdasan ini biasanya memiliki kebolehan dalam berkomunikasi dan berinteraksi dengan baik. Mudah menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi yang ada, mereka lebih disenangi dalam kelompok masyarakat. Selain itu, kecerdasan intrapersonal ini mempunyai kebolehan dalam menilai diri sendiri dan mempunyai gambaran yang tepat tentang diri sendiri, berpengetahuan kendiri serta mempunyai kesedaran terhadap perasaan dalaman, kehendak, motivasi, kemarahan, dorongan serta kemampuan dalam mendisiplinkan diri serta membentuk jati diri.

Kesimpulannya, pelajar pelbagai upaya ini perlu diberi perhatian khususnya daripada guru. Guru perlulah bersabar ketika mengajar murid-murid ini kerana mereka tidak seperti pelajar normal lain yang boleh menerima maklumat daripada guru dengan mudah. Selain itu, guru juga perlulah sentiasa melibatkan pelajar pendidikan khas dengan pelajar normal di sekolah.






Rujukan:

1. Barratt, S, J. (2008). The Special Education’s Tool Kit. New Deldhi, India: Sage Publications India Prt Bld.
2. Hannah Sulaiman & Farrah Dina Yusop. (2006). Mendidik Anak Genius. Batu Caves, Selangor: Pts Millenia Sdn Bhd.
3. Mulyono Abdulrrahman. (2003). Pendidikan Bagi anak Berkesulitan Belajar. Jakarta, Indonesia: Pusat Pembukuan Department Pendidikan & Kebudayaan.

No comments:

Post a Comment