Menurut Snell. B (2000), pengurusan adalah proses bekerja dengan
orang dan sumber bagi mencapai sesuatu matlamat sesebuah organisasi. Manakala pelajar yang diperakui oleh pengamal
perubatan, ahli audiologi, ahli optik atau ahli psikologi sebagai pelajar yang
mempunyai ketidakupayaan dalam mendengar, melihat, bertutur, ketidakupayaan
fizikal serta masalah dalam pembelajaran atau sebarang kombinasi ketidakupayaan
(Kementrian Pendidikan Malaysia, 2018).
Antara isi-isi penting yang saya perolehi
daripada topik ini ialah masalah pembelajaran murid pelbagai upaya daripada
sekolah Menengah Kebangsaan Serendah ini terdiri daripada murid yang mempunyai
autisme, sindrom down, hyperactive dan masalah pembelajaran. Organisasi
fizikal iaitu susunan kelas dari segi penampilan kelas, penggunaan ruang kelas,
pencahayaan serta hiasan dinding dan ruang penyimpanan barang mempengaruhi
proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Mereka memerlukan suasana
pembelajaran yang berbeza kerana murid-murid tersebut mudah bosan dengan suasana
pembelajaran yang biasa. Guru Pendidikan khas perlu mencari inisiatif bagi
menarik perhatian murid tersebut untuk belajar di dalam kelas.
Seterusnya,
kecerdasan interpersonal individu yang memiliki kecerdasan ini biasanya
memiliki kebolehan dalam berkomunikasi dan berinteraksi dengan baik. Mudah menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi yang ada, mereka lebih
disenangi dalam kelompok masyarakat. Selain itu, kecerdasan intrapersonal ini mempunyai kebolehan dalam menilai diri sendiri dan mempunyai
gambaran yang tepat tentang diri sendiri, berpengetahuan kendiri serta
mempunyai kesedaran terhadap perasaan dalaman, kehendak, motivasi, kemarahan,
dorongan serta kemampuan dalam mendisiplinkan diri serta membentuk jati diri.
Kesimpulannya, pelajar pelbagai upaya ini perlu diberi perhatian
khususnya daripada guru. Guru perlulah bersabar ketika mengajar murid-murid ini
kerana mereka tidak seperti pelajar normal lain yang boleh menerima maklumat
daripada guru dengan mudah. Selain itu, guru juga perlulah sentiasa melibatkan
pelajar pendidikan khas dengan pelajar normal di sekolah.
Rujukan:
1. Barratt, S, J. (2008). The Special Education’s Tool Kit. New Deldhi,
India: Sage Publications India Prt Bld.
2. Hannah Sulaiman & Farrah Dina Yusop. (2006). Mendidik Anak Genius.
Batu Caves, Selangor: Pts Millenia Sdn Bhd.
3. Mulyono Abdulrrahman. (2003). Pendidikan Bagi anak Berkesulitan Belajar.
Jakarta, Indonesia: Pusat Pembukuan Department Pendidikan & Kebudayaan.
No comments:
Post a Comment