Sunday, 9 December 2018

TAJUK 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA


Budaya sekolah merujuk kepada sejumlah nilai, budaya dan struktur organisasi di sekolah yang mempengaruhi dan memberi kesan kepada proses pembentukan tingkah laku dan keselamatan pelajar di sekolah. Budaya sekolah ini lebih merujuk kepada cara dan gaya guru serta staf bekerja dalam satu kumpulan serta merupakan sebahagian budaya masyarakat kerana sekolah itu lahir daripada keperluan masyarakat. Semua pelajar sekolah terus didedahkan kepada norma, nilai, simbol dan bahasa yang akan mencorak masa depan mereka. Dalam budaya sekolah, terkandungnya corak idea, norma, pemikiran, dan nilai-nilai yang menyumbang kepada pembentukan kelakuan individu. Tambahan pula, budaya sekolah ialah budaya yang dihasilkan oleh sebahagian pelajar dan sebahagian lagi oleh golongan tertentu supaya aktiviti pelajar dapat dikawal. Contohnya, budaya belajar, budaya berpakaian, budaya hormat-menghormati dan budaya berpakaian dan sebagainya.

Tiga isi penting yang telah saya pelajari dalam topik ini adalah berkaitan pelajar yang diberi pendedahan mengenai penilaian berasaskan budaya supaya pelajar dapat melengkapkan diri untuk berdepan dengan pelajar pelbagai budaya. Selain itu, pelajar akan lebih bersedia mewujudkan satu persekitaran pembelajaran yang mesra budaya antara satu dengan yang lain. Seterusnya, kriteria-kriteria fizikal umum untuk mewujudkan persekitaran bilik darjah yang mesra dari segi fizikal iaitu terdapat meja dan kerusi yang sesuai dengan murid dan boleh diubah suai mengikut keperluan aktiviti. Selain itu, mencat dinding dengan warna-warni supaya kelihatan ceria dan lembut bagi mewujudkan suasana yang harmoni. Oleh itu, pembelajaran dalam persekitaran fizikal yang mesra budaya akan terbentuk dan dapat merangsang pelajar untuk menimba ilmu secara berkesan. Tambahan pula, menyusun atur tempat duduk semula para pelajar dalam bilik darjah supaya dapat mewujudkan kesemarataan taburan antara para pelajar dari pelbagai kumpulan etnik dikelompokkan dalam satu kumpulan.

Dari segi sudut-sudut pembelajaran dan bacaan, sudut-sudut ini dapat mendedahkan para pelajar kepada pelbagai agama, adat resam, kebudayaan serta kepercayaan dari pelbagai kaum etnik di negara ini. Secara tidak langsung para pelajar dapat memupuk nilai-nilai murni seperti sabar, toleransi serta hormat-menghormati yang merupakan komponen penting untuk mewujudkan perpaduan kaum. Guru juga perlulah mewujudkan sudut-sudut sejarah dan patriotik dimana sudut-sudut ini akan menyedarkan pelajar betapa pentingnya perpaduan antara kaum-kaum dari pelbagai latar belakang etnik untuk mewujudkan sebuah negara yang aman dan makmur. Secara tidak langsung perkara ini akan mewujudkan suasana mesra budaya dalam bilik darjah. Selanjutnya, peranan guru sebagai ’Physical Enviroment Designer’. Para guru mestilah mengambil perhatian terhadap kepelbagaian dan perbezaan individu dalam bilik darjah. Antara ciri yang perlu diambil perhatian termasuklah guru perlulah mengetahui latar belakang murid terlebih dahulu dan memahami setiap pelajar serta mengetahui latar belakang kebudayaan, agama dan adat setiap murid dengan lebih mendalam.

Kesimpulannya, guru merupakan penggerak dan pendorong, perancang dan pemupuk semangat serta pembentuk sahsiah pelajar. Bagi memenuhi tanggungjawab ini, guru perlulah lebih peka dalam memberi penekanan terhadap aspek bahan pengajaran yang dibawa ke dalam bilik darjah. Pendidikan dilihat sebagai saluran untuk menyampaikan ciri-ciri masyarakat dan kebudayaan ke dalam minda generasi muda. Hal ini bersesuaian dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Rujukan:
1. Sang, S, M. (1997).Pedagogi I Kurikulum dan Pengurusan Bilik Darjah.Subang Jaya, Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn Bhd.

2. Sang, S, M. (2011). Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku. Puchong, Selangor: Penerbit Multimedia Sdn Bhd.  

No comments:

Post a Comment