Tingkah laku merupakan semua tindakan manusia
yang boleh diperhatikan, diukur dan dinilai serta sebarang perbuatan yang
dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.
Selanjutnya, tingkah laku juga merangkumi aktiviti, aksi, prestasi, tindak
balas, tindakan dan reaksi dari segi teknik, aktiviti yang melibatkan
otot-otot, kelenjar (glandular) dan aktiviti elektrik oleh setiap organ. Perubahan
tingkah laku merujuk kepada tiga dominan psikologi, iaitu perubahan fizikal
(psikomotor), nilai dan moral (afektif) serta pemikiran (kognitif). Menurut
gordon (2001: 18) pengurusan disiplin bilik darjah merupakan perkara yang
penting dan amat sukar sekali bagi seseorang guru terutamanya guru baru.
Kemampuan guru yang dapat mengawal sesetengah kategori pelajar bermasalah
tingkah laku dan ada yang hanya mampu untuk kategori pelajar yang lain
(campbell et al. 2004). Tingkah laku pelajar terbahagi kepada dua
iaitu negatif dan positif seperti yang ditunjukkan dalam rajah di bawah.
Seterusnya, masalah yang sering berlaku di sekolah adalah seperti
gejala buli, merokok, ponteng kelas, datang lewat ke sekolah, dadah dan
sebagainya. Masalah disiplin ini berkemungkinan besar berpunca daripada masalah
keluarga. Hal ini kerana, keluarga merupakan orang yang terdekat dengan kita
selain rakan karib. Keluarga memainkan peranan penting dalam melahirkan
generasi yang berakhlak mulia. Sekiranya ibu bapa tidak menjalankan tugas
dengan baik, maka anak-anak mereka akan melakukan perbuatan yang tidak
bermoral. Namun begitu, dalam konteks di Malaysia, terdapat undang-undang dan
peraturan disiplin yang dipraktikkan di sekolah-sekolah seperti peraturan-peraturan
Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959, iaitu peraturan yang dibuat berdasarkan
kuasa-kuasa yang diberi oleh seksyen 116, Ordinan Pelajaran 1957. Hal ini
bertujuan mengurangkan masalah disiplin dalam kalangan pelajar di sekolah.
Kesimpulannya, pengurusan
bilik darjah yang baik tidak akan berlaku tanpa perancangan yang sempurna. Guru
merupakan ‘role model’ di dalam bilik
darjah. Hal ini demikian kerana, segala kelakuan yang seseorang guru itu
lakukan akan diikuti oleh para pelajarnya sama ada berjaya ataupun tidak seseorang
pelajar itu menerima pembelajaran adalah bergantung kepada kekreatifan seseorang
guru itu menyampaikan maklumat atau sukatan pembelajaran tersebut. Tambahan
pula, minat seseorang murid terhadap sesuatu pembelajaran adalah bergantung
pada guru tersebut menguruskan bilik darjah yang terancang dan menarik. Oleh
itu, guru memainkan peranan penting dalam mengatur strategi untuk menguruskan
bilik darjah bagi menarik minat pelajar untuk belajar serta tidak melakukan
perkara yang tidak berfaedah ketika menjalankan proses pengajaran dan
pembelajaran.
Rujukan:
1. Asniyati Ahmad. (2013). Pengurusan
Disiplin Pelajar Di Sekolah Gugusan Bandar Mas, Kota Tinggi. Disertasi Yang
Dikemukakan Bagi Memenuhi Syarat Untuk Memperolehi Ijazah Sarjana Pendidikan
Sosiologi Pendidikan. Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak.
2. Kementerian Pendidikan Malaysia.
(1988). Panduan Tatacara Disiplin Sekolah untuk Guru Besar dan Guru. Selangor:
Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka.
3. Mohd Ismail Othman (2006). Menangani
Disiplin Di Sekolah. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributor Sdn
Bhd.
4. Muhammad Faizal A. Ghani, Norfariza
Mohd Radzi, Husaina Banu Kenayatullah, & Simin Ghavifekr. (2014).
Pengurusan disiplin murid di sekolah kawasan bandar dan luarbandar: Perspektif
pemimpin sekolah. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 1(1) 7.
http://repository.um.edu.my/38864/1/templates 2.pdf
5. Salwana Mohamed Nor. (2013).Pengurusan
Disiplin Sekolah Menengah Kebangsaan Harian di Daerah Pasir Gudang, Johor.
Disertasi Yang Dikemukakan Bagi Memenuhi Syarat Untuk Memperolehi Ijazah
Sarjana Pendidikan Pengurusan & Pentadbiran. Universiti Teknologi Malaysia.
6. Sang, M. S. (2008). Pengurusan Hal
Ehwal Pelajar. Ipoh: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
7. Sang, M. S. (2012). Pengurusan Bilik
Darjah dan Tingkah Laku. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment