Pengurusan bermaksud cara untuk mendapatkan
sesuatu atau membuat penentuan ke atas pengagihan sumber dan merupakan proses
aktiviti tadbir untuk merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal sumber
secara cekap dan berkesan ke arah mencapai matlamat organisasi yang ditetapkan.
Manakala, sumber bermaksud segala punca atau cara-cara tersedia yang ada pada
diri individu itu, keluarga dan di dalam persekitaran yang disedari atas potensinya
atau kebolehannya memenuhi permintaan. Jenis sumber yang dikatakan ialah
manusia. Pengurusan sumber bermaksud satu proses membuat keputusan bagi
menjamin bekalan sumber yang berterusan melalui usaha pemeliharaan dan
pemuliharaan.
Terdapat tiga isi penting yang telah saya
pelajari daripada topik ini. Jenis sumber terbahagi kepada bahan bercetak dan bahan teknologi maklumat. Bahan
bercetak meliputi buku, majalah, jurnal, esiklopedia, surat khabar, buku
teks dan sebagainya. Sumber pengajaran dan pembelajaran ini telah diguna pakai
oleh guru sejak sekian lama kerana harganya yang murah. Manakala, bahan
teknologi maklumat digunakan oleh guru dalam pengajaran dan pembelajaran kerana
ramai pelajar yang menyukainya. Para guru mempunyai kemudahan yang luas dalam
menggunakan bahan teknologi maklumat ini kerana terdapat perisian-perisian percuma
yang disediakan oleh kerajaan di setiap sekolah di seluruh negara dan perisian
tersebut bertepatan dengan sukatan pelajaran yang sedia ada bagi kemudahan
guru dalam menyampaikan pengajarannya dan para murid menerima pengajaran
tersebut dengan lebih mudah dan mudah tidak bosan.
Selain
itu, pembelajaran
berasaskan sumber ini sangat penting kerana tanpa sumber ilmu
pengetahuan pelajar tidak akan berkembang disebabkan pelajar tersebut hanya
berfokuskan kepada guru sahaja. Pengajaran dan pembelajaran yang berasakan
kepada guru sahaja tidak mencekupi dalam konteks mendidik para pelajar serta dapat
membantu guru untuk menyampaikan ilmu agar lebih mudah dan cepat difahami oleh murid. Fungsi pusat
sumber sebagai tempat
rujukan utama bagi kegiatan belajar dan mengajar. Para guru dan pelajar akan sentiasa membuat rujukan dan mencari bahan daripada perpustakaan. Para guru akan mencari bahan
yang bersesuaian bagi membuat persediaan dalam proses pengajaran di dalam bilik darjah. Fungsi dan peranan pusat sumber juga berperanan sebagai tempat untuk
mengisi masa lapang
dengan melakukan
perkara yang berfaedah.
Dengan adanya
pusat sumber, murid-murid yang mempunyai masa terluang boleh mengisi masa
lapang mereka di pusat sumber tersebut.
Kesimpulannya, penggunaan sumber
yang digunakan oleh para guru dalam bidang pendidikan mampu meningkatkan
kefahaman pelajar terhadap
pengajaran yang telah diajar kepada mereka. Selain itu,
guru-guru juga dapat menyampaikan sesuatu pengajaran dengan lebih berkesan berpandukan
kepada sumber sebagai
rujukan dalam membuat persedian
mengajar.
Sumber manusia
merupakan aset terpenting dalam sesebuah organisasi di sekolah.
Rujukan:
1. Sang, S, M.
(2011). Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku. Puchong, Selangor: Penerbit
Multimedi Sdn Bhd.
2. Zaharah
Mohd Saleh. (1999). Pengurusan Sumber di Sekolah. Pahang Barat, Kuala
Lumpur: Rhythm Distributor Sdn Bhd.
No comments:
Post a Comment