Monday, 10 December 2018

TAJUK 10: PENGURUSAN PENASIHAT MURID



Pengurusan bermaksud satu proses sosial yang dibentuk dan disusun bagi mewujudkan kerjasama, penyertaan, penglibatan ahli-ahli dalam organisasi untuk mencapai objektif yang ditetapkan. Penasihat bermaksud ajaran atau tunjuk ajar, peringatan,  melalui percakapan yang baik kepada seseorang tentang pelbagai hal. Murid pula bermaksud seseorang yang sedang berguru atau belajar di sekolah. Menurut Engr Sayyid Khaim Husayn Naqawi yang dikutip oleh Abudin Nata, menyebutkan bahawa perkataan murid berasal daripada bahasa arab, yang ertinya orang yang menginginkan (the willer). Menurut Abudin Nata pula, kata murid diertikan sebagai orang yang menghendaki untuk mendapatkan ilmu pengetahuan, ketrampilan, pengalaman dan kepribadian yang baik sebagai bekal hidupnya agar bahagia dunia dan akhirat dengan belajar bersungguh-sungguh.

Tujuan penasihat adalah untuk memberi bimbingan kepada para pelajar bagi membantu mereka mencapai akademik dan bertujuan pemilihan kerjaya pada masa akan datang serta pembentukan sahsiah dan kemahiran sosial. Nasihat merupakan suatu panduan dan pandangan mengenai sesuatu isu atau permasalahan yang berlaku. Para penasihat menggunakan pendekatan kaedah lisan atau fizikal untuk membantu seseorang menentukan matlamat kehidupannya. Strategi dan teknik penasihatan juga dilakukan melalui pendekatan efektif iaitu menggunakan kerusi kosong dan raptai. Selain itu, pendekatan behavioural latihan bertenang melalui maklum balas, program pengurusan kendiri dan mengajar kawalan badan serta pendekatan kognitif iaitu mempertikai, membahas, mencabar, mengajar dan menjelaskan sesuatu keadaan.

Seterusnya, fungsi mentoring pula terbahagi kepada fungsi psikososial iaitu membina kepercayaan interpersonal dan termasuk tingkah laku yang meningkatkan identiti, harga diri dan keberkesanan diri. Fungsi karier pula, membimbing mentee dengan mempelajari tingkah laku untuk melakukan sesuatu yang asas dalam sesuatu perkara. Tuntasnya, penasihatan merupakan salah satu daripada beberapa cara untuk membantu individu yang sedang menghadapi masalah dengan memberikan nasihat bagi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat serta mengajar individu tersebut untuk berfikir dan bertindak secara waras. Khidmat nasihat di sekolah adalah sangat penting bagi semua pelajar yang bermasalah mahupun tidak kerana pelajar memerlukan bimbingan positif daripada seseorang yang berpengalaman selain daripada ahli kelurga. Oleh itu, pengurusan penasihat murid ini sangat digalakkan dan bermanfaat dilaksanakan di sekolah.

Rujukan:
1. Aminah Haji Hashim. (1994). Keperluan Bimbingan dan Kaunseling di Sekolah Menengah Satu Tinjauan. Cheras Jaya, Selangor: Univerisit Pertanian Malaysia.

2. Meng A, E. (1990). Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. Petaling Jaya, Selangor: Fajar Bakti Sdn Bhd.

No comments:

Post a Comment