Organisasi merupakan suatu sistem aktiviti kerjasama yang dilakukan
oleh dua orang atau lebih. Selain itu juga, organisasi adalah
sekelompok orang (dua atau lebih) yang secara formal dipersatukan dalam suatu
kerjasama untuk mencapai tujuan yang telah ditetapkan. Manakala, kepimpinan
bermaksud proses pengarahan tingkah laku orang
lain ke arah penyempurnaan sesuatu objektif. Pengarahan bermaksud seseorang
individu bertindak mengikut cara tertentu atau mengikut sesuatu seperti polisi,
organisasi, tatacara dan deskripsi kerja.
Menurut Jamaliah Abdul Hamid (2005: 65), kepimpinan adalah daya
mempengaruhi tingkah laku seseorang itu sehingga menyebabkan beliau sanggup
memberi kerjasama untuk mencapai sesuatu matlamat yang dipersetujui. Dalam
konteks kepimpinan sesebuah komuniti, kepimpinan ditakrifkan sebagai daya
pengaruh ke atas tingkah laku seseorang untuk mencapai matlamat bersama dengan
menggunakan sistem dan sumber yang diiktirafkan oleh komuniti tersebut. Maka,
daripada takrifan tersebut dapat diperlihatkan juga bahawa kepimpinan sebenarnya
adalah pengaruh seseorang yang dibenarkan atau diterima oleh pengikut atau
subordinatnya kerana kewujudan peruntukan atau kesefahaman tentang peranan dan
kuasa pemimpinan di dalam sesebuah sistem tersebut.
Kepimpinan peringkat sekolah terbagai kepada 5 komponen. Pengetua, yang berperanan merancang
dan menyelia pengurusan kurikulum dan membimbing warga sekolah. Penolong Kanan Pentadbiran, merancang
dan menyedia jadual waktu dan guru ganti serta menyedia dan menganalisis
keputusan perangkaan keputusan peperiksaan. Penolong Kanan HEM, menguruskan pendaftaran dan penyaluran
murid dan menyelaraskan tugas dan aktiviti lembaga Disiplin Murid dan Badan
Pengawas sekolah. PK Ko Kurikulum,
merancang pembangunan kokurikulum dan menyelaras semua kegiatan-kegiatan
persatuan, kelab dan persatuan unit beruniform. Guru Kanan Bidang, mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa
mata murid dan menyelaraskan rancangan palajaran tahunan serta menyemak buku
latihan murid secara rawak.
Seterusnya, jenis-jenis gaya kepimpinan pertama adalah transformasional
merupakan gaya dimana pekerja diberi kuasa untuk menjalankan tugas yang
tertentu serta diberi kuasa untuk membuat keputusan setelah mereka benar-benar
mahir. Kedua, kepimpinan transaksional yang merupakan pemimpin yang mempunyai
autoriti dan tanggungjawab yang formal dalam sesebuah organisasi. Mereka akan
menetapkan beberapa kriteria yang perlu dipatuhi oleh pekerjanya. Ketiga, kepimpinan
jenis instruksional, gaya ini memerlukan ketua untuk menetapkan matlamat yang
jelas, menguruskan kurikulum, memantau rancangan murid, memperuntukkan sumber
dan menilai guru secara teratur. Pengetua dan guru sentiasa berbincang tentang
cara kerja mereka untuk menjadikannya lebih baik.
Tuntasnya, kepimpinan dan organisasi amat penting
bagi membangunkan sesebuah pentadbiran yang licin. Organisasi mempunyai
ahli-ahli (para guru) yang menyokong dan memberi bantuan serta mengikuti arahan
pemimpinnya (pengetua) dalam melaksanakan sesuatu perkara di dalam kawasan sekolah
atau di luar kawasan sekolah. Dalam hal ini, pengetua berperanan sebagai
pemimpin, setiap guru mempunyai peranan masing-masing semasa berada di sekolah.
Rujukan:
1. Abdul Rahman
Abdul Majid. (2010). Kepimpinan dan Penyeliaan Instruksional. Pusat
Bandar Puchong: Multimedia Sdn. Bhd.
2. Ibrahim Mamat.
(2001). Pengetua Sekolah Menangani Isu dan Cabaran Kepimpinan. Subang
Jaya, Selangor: Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
3. Jamaliah Abdul
Hamid & Norashimah Ismail. (2005). Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan.
Shah Alam, Selangor: Universiti Putra Malaysia 2005.
No comments:
Post a Comment