Friday, 14 December 2018

TAJUK 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH



Pengurusan bilik darjah merupakan tindakan yang diambil oleh guru untuk menyediakan suasana pembelajaran yang kondusif untuk murid-muridnya. Ia juga merupakan cara pembelajaran dan pengajaran yang baik untuk meningkatkan akademik, sosial dan emosi pelajar. Selain itu, Pengurusan bilik darjah juga dikaitkan dengan pilihan guru untuk mewujudkan suasana kelas yang seronok atau tidak membosankan bagi murid untuk belajar. Menurut Meng, E (1997: 150), pengurusan bilik darjah merupakan satu proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, serta galakan komunikasi dan interaksi antara murid. Penyusunan fizikal bilik darjah merangkumi aspek penyusunan kerusi dan meja serta peminjaman cahaya dan udara yang secukupnya untuk proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.  

Terdapat beberapa isi penting yang telah saya pelajari daripada topik ini. Guru berperanan sebagai pengelola dan tujuan utama pengurusan ini adalah untuk mewujudkan aktiviti pembelajaran dengan lebih berkesan. Hal ini demikian, keberkesanan pengajaran bergantung kepada kebolehan menggunakan kemahiran mengajar yang terbaik dan memudahkan proses dan aktiviti pembelajaran murid-murid. Selain itu, guru juga perlu menguruskan persekitaran pengajaran dan pembelajaran dengan menyediakan ruang aktiviti secara berkumpulan atau membuat simulasi disamping melaksanakan aktiviti pembelajaran di luar kelas bagi menarik minat murid untuk belajar serta mengelakkan daripada murid belajar dalam suasana dan keadaan yang membosankan.

Guru perlu memastikan sudut dan ruang tersebut dikelola dalam keadaan yang kemas, teratur, selamat, kondusif dan dilengkapkan dengan bahan-bahan yang sesuai dengan bahan alat bantu mengajar atau info-info yang bermanfaat untuk murid-murid. Guru boleh menguruskan bilik darjah dengan memastikan murid-murid menjalankan tugas-tugas mereka mengikut jadual bertugas, mematuhi segala peraturan bilik darjah dan menguruskan keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran,

Kesimpulannya, sebagai seorang guru, kita hendaklah mengetahui apakah itu pengurusan bilik darjah dan bagaimanakah cara untuk menguruskannya supaya dapat mewujudkan suasana bilik darjah yang sesuai dan kondusif mengikut peredaran masa. Selain itu, guru juga perlu bijak dalam menguruskan bilik darjah agar tidak wujud masalah yang tidak diingini ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung seperti masalah disiplin di dalam bilik darjah.





Rujukan:
1. Meng, E. (1994). Pedagogi I Kurikulum dan Pengurusan Bilik Darjah Shah Alam, Selangor: Fajar Bakti Sdn Bhd.

2. Sang, S, M. (1997).Pedagogi I Kurikulum dan Pengurusan Bilik Darjah.Subang Jaya, Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
3. Sang, S, M. (2011). Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku. Puchong, Selangor: PENERBIT Multimedi Sdn Bhd.  

No comments:

Post a Comment